Terminator

Terminator

fredag 16 januari 2015

Regissörer

James Cameron och Steven Spielberg är två regissörer jag har stor respekt för. Det de har gemensamt är att de har vansinnigt detaljerade filmer, allt håller toppklass och det är alltid spännande och ibland riktigt ruggigt. Det är även några av deras filmer som har stor betydelse för mig personligen, som fick mig att upptäcka nya genrer och nya tankesätt, även om det sistnämnda spelar en större roll för mig idag än vad det gjorde då.

Jag kommer ihåg när jag såg "Jurassic Park" av Steven Spielberg. Jag var nog inte mer än 5-6 år gammal, och att se den filmen var nog ungefär samma upplevelse för mig som när folk såg "Hajen" första gången: jag blev livrädd. Jag trodde att T-rex skulle äta upp mig, velociraptorerna likaså. Jag hade inga sköna drömmar efter att ha sett filmen precis. Två scener stack ut för mig då: 
T-rex anfallet samt när velociraptorerna letar efter barnen i köket. Det såg ju så ÄKTA ut. Som om man verkligen såg riktiga dinosaurier! Samtidigt tror jag det var "Jurassic Park"s förtjänst att jag blev så pass intresserad av dessa utdöda kolosser som jag blev i min ungdom. Idag är intresset inte lika starkt, men fascinationen finns ändå där. 

 När det kommer till James Cameron, så minns jag nog "Aliens" från 1986 tydligast. Denna gång var jag lite äldre, och jag hade sett lite mer barnfördjudna filmer hos kompisar (naturligtvis) Hursomhelst, min kära far spelade in den på VHS när den sändes på TV4 en söndagskväll. Måndagen därpå kom jag hem från skolan och tryckte in kassetten i vår videospelare. Och jag blev helt fast, förundrad. "Aliens" var spännande, snygg, ruggig och väldigt  stämningsfull. På den tiden brydde jag mig ju inte om skådespeleri, klippning och design etc. Det var ju naturligtvis aliens själva man ville se. Och besviken blev man inte. Mina starkaste minnen från denna film är när soldaterna går in i nästet, deras första möte med aliens. Total kalabalik följer, och de åker på storstryk. Den andra stora grejen är alien drottningen  och hela sista akten, där hon introduceras. Återigen, fantastiska effekter, och inget är CGI! Nej, på den här tiden var det modeller och sant konstnärskap som gällde. Scenen när androiden Bishop blir delad på mitten av drottningen ser fortfarande helt makalös ut. jag kommer ihåg att denna scen även äcklade mig ganska rejält, men ändå ville man se vidare och se hur filmen slutade. Efter det såg jag "Aliens" ofta och mycket. Det är även en film som jag nog uppskattar mycket mer nu i vuxen ålder. För den är otroligt välgjord på alla plan. 

Jag skulle kunna fortsätta och erinra mig ännu mer, men det skulle leda till ett allt för långt inlägg, och det tror jag inte ni läsare är så sugna på, så låt mig säga avslutningsvis: I´ll be back. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar