Terminator

Terminator

torsdag 15 januari 2015

Ett rent mästerverk!

TERMINATOR 2: JUDGEMENT DAY

James Cameron - 1991 - Action

Förmodligen den bästa actionfilmen som någonsin gjorts! Fantastiska specialeffekter, klippning, ljussättning och musik. Allt håller en skyhög klass, och filmen är full med minnesvärda ögonblick. Bara prologen ger mig gåshud än idag, och slutet är fortfarande något av det mest känslofyllda jag har varit med om på film.

Den lyckas även med konststycket att ha en spännande berättelse och karaktärer man verkligen bryr sig om. Det är nog det jag gillar mest med den här filmen. Man får se fantastiska, otroliga saker och följa en brokig trio på vägen till deras slutdestination, där den slutgiltiga striden nalkas. Karaktärsuppbyggnad är något Cameron är förbaskat bra på att visa, och i T2 lyckas han verkligen med bravur. Varje skådespelare känns perfekt i sin roll och man blir helt såld på handlingen och världen i sig. Uppbyggnad samt fördjupning av karaktärerna sker med fingertoppskänsla, och inget känns onödigt eller framstressat. Jag kan rekommendera att man ser Special Edition av filmen från 1993, då denna version gör filmen till en nästan helt annorlunda film än originalet och ger den ännu mer djup. 

Kort sagt, detta är ett praktexempel på hur man skapar en bra uppföljare. Den tar samma värld och karaktärer från första filmen, och lägger till lite nytt, samt gör allt större och bättre. Allt detta toppas med lite filosofi och dramatik, utan att för den sakens skull köra ner det i åskådarens hals. 

Det här är ett mästerverk och en film som har stort värde för mig personligen och jag kan starkt rekommendera den. Men å andra sidan, vem har INTE sett T2 egentligen?



5/5








1 kommentar:

  1. Tackar Goffe, jävligt kul att du gillar det :)

    Ja det gör du rätt i, lär dimpa ner fler recensioner i framtiden.

    SvaraRadera