Terminator

Terminator

torsdag 19 februari 2015

Rädsla kan hålla dig fängslad. Hopp kan släppa dig fri.

Nyckeln till Frihet
Frank Darabont - 1994 - Drama

Världens bästa film, enligt IMDB. Jag vet inte om jag riktigt håller med om detta, men däremot är den en av mina personliga favoriter och ett otroligt fängslande drama. Ibland blir den nästan filosofisk och jag vet inte riktigt vad det är, men filmen griper helt enkelt tag om mitt hjärta och vägrar släppa taget. 

Den är baserad på en Stephen King roman och såvitt jag har förstått så är manus väldigt troget romanen. Några ändringar har gjorts, men de känns helt rätt av dramaturgiska skäl. Kort sagt känns manuset riktigt välarbetat och faktumet att Morgan Freeman´s karaktär Red tjänar som historiens berättare bidrar till de mytiska undertonerna i filmen. Ett riktigt smart drag av Frank Darabont.

Filmen kan dock kännas lite väl simpel i de tekniska aspekterna, då kameraarbetet egentligen inte står ut nämnvärt, förutom kanske en eller två scener, och klippning känns även den rätt så standard. Å andra sidan handlar ju filmen om det mänskliga dramat och då manus samt skådespelarinsatser är superba så spelar det inte så stor roll. Jag gillar dock miljöerna, som verkligen känns förebådande samt mörka och lite hotfulla. Detta gäller främst fängelset som agerar skådeplats åt det hela. Musiken är ytterligare en stark del av helheten och stärker de emotionella bitarna på ett ypperligt sätt.

Sett till dramat i sig är filmen närapå perfekt. Skådespelare, manus samt musik utgör de starkaste delarna här, och i slutändan är det det som har störst vikt av allt. Har du inte sett denna film så har du missat en av de bästa någonsin. Se den. Nu.





4.5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar