Terminator

Terminator

torsdag 12 februari 2015

Akta er för månen...

An American Werewolf in London
John Landis - 1980 - Skräck

 Jag älskar den här filmen. Många trodde inte att skräck och komedi kunde gå hand i hand innan denna film släpptes, men med tiden har den blivit mer och mer känd och anses nu av de flesta skräckfans som en kultrulle.

Det som får filmen att funka så bra är just den svarta komedin, som blandas med den isande skräcken på ett ypperligt och självsäkert vis. Naturligtvis hjälper ju specialeffekterna också, och filmen innehåller nog en av de bästa transformationsscenerna någonsin inom just monstergenren. Kameran används även på ett flitigt sätt som visar lagom mycket av varulven men samtidigt lämnar en del till fantasin. Detta är, enligt mig, sättet som sådana här filmer SKA hanteras på. Även klippningen är väl genomförd och filmen känns lagom till längden.

När det gäller musiken så har vi mer eller mindre vanliga låtar, framförda av olika grupper såsom Creedence Clearwater Revival. Ljudeffekterna är riktigt bra och man får kalla kårar när man hör varulven yla i natten. Jag är riktigt nöjd med skådespelarensemblen, då alla gör bra ifrån sig och personkemin funkar strålande.

Så om du är som mig och älskar skräckfilmer, och monsterfilmer i synnerhet, så borde du definitivt kolla in denna klassiker. En av mina personliga favoriter och om inte den bästa varulvsfilmen, så är det åtminstone en av de bästa. 





5/5



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar