Terminator

Terminator

torsdag 29 januari 2015

Perfektion!

The Exorcist
William Friedkin - 1973 - Skräck

En av mina absoluta favoritfilmer! Märk väl att jag nu syftar på den förlängda versionen, som ju är ett rent mästerverk. Originalversionen däremot är en annan femma. 
Det som director's cut i huvudsak tillförde till filmen var mer subtila effekter, mer karaktärsuppbyggnad samt bättre tempo. 
Personligen tycker jag att vissa klipp i originalet hände lite för snabbt och plötsligt, i förlängd version existerar inte problemet överhuvudtaget. 

Det som enligt mig gör den här filmen så bra är skådespelarna, den smarta regin och klippningen, specialeffekterna, ljudeffekter, manus, den artistiska ljussättningen samt det enkla men oförglömliga ledmotivet, "Tubular Bells".

En annan sak som jag finner fascinerande med filmen är dess olika sätt att tolkas på. Personligen tolkade jag det hela som att en helt vanlig familj, i en helt vanlig stad, råkade ut för en hemsk oförklarlig händelse, och som förmodligen ärrade dem för livet.

Kort sagt är detta ett exempel på en film som är nästintill perfekt, och efter att nyligen ha sett om den, så kan jag inte finna någon negativ aspekt i filmen. Den är obehaglig, engagerande och fylld till bredden med små detaljer som man upptäcker vid varje ny visning. En riktig pärla från 70-talet som inte bör missas av någon!






5/5




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar