Terminator

Terminator

tisdag 20 januari 2015

Tji fick jag!

The Hunger Games: Mockingjay part 1
Francis Lawrence - 2014 - Äventyr


Japp, du läste helt rätt. Igår kväll slog jag följe med en bekant till biografen och såg "The Hunger Games: Mockingjay Part 1" och den var faktiskt... godkänd. Den hade en bra introduktion för nykomlingar, hyfsat manus, bra klippning och foto samt några bra skådespelarinsatser.

Jag har inte sett de två föregående filmerna, helt enkelt för att själva konceptet som sådant inte tilltalar mig nämnvärt. På förhand såg det mer ut som en typisk tonårsfilm än något annat, och den farhågan blev väl tyvärr bekräftad igår kväll. Det kändes helt enkelt som att det inte riktigt var min typ av film. Trots att den var snyggt gjord och hade ett ganska bra manus så brydde jag mig inte särskilt mycket om handlingen och de flesta av karaktärerna likaså. Ibland blev det dock spännande, men dessa tillfällen gick att räkna på en hand, och den kändes väldigt mycket som ren uppbyggnad inför nästa del. Däremot ska jag erkänna att jag fann huvudpersonen Katniss ganska fascinerande, vilket kan bero på att Jennifer Lawrence gjorde en bra insats och fick mig att faktiskt bry mig någorlunda åtminstone. Philip Seymour Hoffman samt Woody Harrelson var även de klart godkända i sina roller.

Lite nyfiken blev jag till trots och jag funderar nu på att faktiskt se föregångarna, åtminstone en gång. Om bara för att få reda på mer om Katniss. För som sagt, Jennifer Lawrence var faktiskt bra i rollen och det är helt hennes förtjänst att jag ens överväger att se de två övriga filmerna. Men detta är nog ingen film jag ser igen, och såvida du inte är ett fan av The Hunger Games så bör du lägga pengarna på något annat, alternativt en bättre film. För det här är i slutändan en film för tonåringar och yngre. Huruvida du tycker det är en bra eller dålig sak avgör du själv.




3/5

2 kommentarer: